Thursday, November 23, 2006

Sms-poëzie

Een '160' is een gedicht dat bestaat uit exact 160 tekens, inclusief spaties – het maximaal aantal tekens van een sms’je. Sofie Cerutti claimt de bedenker te zijn van deze vorm van poëzie. Op haar website Precies 160 schrijft ze: "De 160 is de 21e-eeuwse haiku: compact, dwingend, rigide, vormvast: een poëtische dwangbuis. De 160 is een poging traditionele literaire middelen binnen een nieuwe vorm in te zetten, en twee ogenschijnlijk tegengestelde werelden te verenigen: die van sms (snel, slordig, recent, massaal gebruikt) en poëzie (slow, zorgvuldig, met tradities omgeven). Beide zijn immers compact, to the point, bestaan uit taal en gaan voor tachtig procent over de liefde."

Je kunt op de website zelf een 160 schrijven en insturen. Dagelijks verschijnt één 160 in nrc.next.

Wie zit er achter die stem?

Wie sprak in de Nederlandstalige versie de stem van Pippi Langkous in? Wie doet de stem van Pino? En wie componeerde de muziek die wij allemaal kennen als de ringtone van Nokia? Hun gezichten waren altijd ongezien. De weblog Morgen Echt Bekend van nrc.next brengt daar verandering in. "Veel mensen hebben me wel gehoord maar nog nooit gezien", zegt beiaardier Arie Abbenes. Net als de meesten in de serie vindt hij dat niet erg. Leuk zijn de geluidsfragmenten bij de interviews.

Saturday, November 11, 2006

De kracht van logo's



"Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder" zong Ramses Shaffy ooit... In een muziekkwis presenteerde ik de deelnemers deze woorden eens in door elkaar gehusselde volgorde met als opdracht uiteraard ze terug te zetten in de goede volgorde. Niemand slaagde erin. Nu werd ik zelf bij de neus genomen en wel op Guess The Logo, waar je steeds zes versies te zien krijgt van (meest) bekende logo's. Welke is de goede? Ik deed het 'lousy'. En jij?

Wednesday, November 01, 2006

Gekkigheid

Als je van gekkigheid niet meer weet wat je zou moeten gaan doen, dan kun je altijd nog een website in elkaar flansen voor andere mensen die van gekkigheid niet meer weten wat ze zouden moeten gaan doen. Je kunt dan een domeinnaam registreren van acht keer de letter ‘i’ achter elkaar en als je dan van gekkigheid niet weet wat je daar op zou moeten zetten, dan... Ach, kijk en luister zelf even.

Onderzoek

‘Vis en salade populair in de horeca’, ‘Citroengeur doet poetsen’ en ‘Meisjes blowen meer dan jongens’... de wetenschap onderzoekt wat af. Als consument vinden we dat eigenlijk wel leuk. Door in twee, drie alinea’s de samenvatting van zo’n onderzoek te lezen, kunnen we nog eens aardig uit de hoek komen op feestjes en partijen. “Wist jij dat het downloaden van films een enorme negatieve impact heeft op de economie?” De website ‘In feite’ springt handig in op dit fenomeen door onderzoeksnieuws op een beknopte, overzichtelijke en gemakkelijk te lezen manier te publiceren.